Skolan i USA

Hej på er! Idag har varit en helt vanlig tosdag med skola, football practise och sophmore game. Så eftersom jag inte har något speciellt intressant att berätta om min dag tänkte jag göra ett inlägg om lite olikheter mellan skolan i Sverige och USA istället.
 
- Alla prov har bara 1 X 2 frågor (ibland fill in the blanks om läraren vill göra det svårt). De har inga frågor där man får förklara, utveckla eller skriva fritt. 
- Vi har inga skåp, utan får gå runt och bära på alla grejer hela dagen. Tur att jag bor i Texas så jag slipper bära på hundra jackor iallafall. 
- Alla lektioner på skolan börjar och slutar samtidigt.
- Detta gör att det är kaos i korridorerna mellan klasserna, och man har bara fem minuter att ta sig mellan lektionerna.
- Alla andra lektioner är 47 minuter långa, förutom på onsdagar och torsdagar då lektionerna är 90 minuter långa. 
- The bell ringer när lektionerna börjar och slutar, och även två minuter innan lektionerna börjar. 
- Alla elever och lärare måste ha ett skol ID kort synligt 
- Om man vill lämna skolan under dagen måste man stämpla ut, och sedan stämpla in när man kommer tillbaka. 
- Vi har bara 30 minuter lunch, och under lunchen får man inte lämna matsalen. 
- Om man vill gå på toa måste man be om tillåtelse och få ett hall pass. Samma sak om man vill gå till rektorn, skolsköterskan eller någon annan som jobbar på  skolan. 
- Alla (elever och andra vuxna) kallar alla vuxna för mr, ms eller mrs. 
- Man får ej ha armlösa plagg på sig. Man får inte heller ha något genomskinligt plagg, visa bh-band eller ha hål/ slitningar på byxorna. 
- Alla killar måste vara rakade i ansiktet Om de inte är det får de gå till skolsköterskan och raka sig. 
- Här värderar de bara direkt kunskap när de sätter betyg. Typ det som krävs för att få ett E i Sverige är det som krävs för att få ett A här. Inget eget tänkande eller reflekterande krävs
 
Jag skulle säkert kunna komma på en massa fler saker som är annrolunda här borta, och nu har jag bara tagit upp regler och annat sånt som finns i skolan. Ingenting om hur människor beter sig, klickar och likande vilket också är väldigt annrolunda här borta. Om ni vill kan jag skriva om det i ett inlägg någon gång i framtiden, när jag har lite mer tid! 
Imorgon blir det en lång dag, då jag ska jobba på the homecoming game, men jag klagar inte! Står seriöst mycket hellre nere på planen under en match än uppe på läktaren. Men nu ska jag iallafall gå och lägga mig, så vi hörs imorgon! Kram! 
 
 


Hade varit superkul med ett sådant inlägg! :D

2014-10-17 // 21:48:41
» alva

Ååh, vad intressant att veta gör gärna flera jämförelser mellan USA och Sverige. :)

2014-10-19 // 19:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback