En bra tisdag & svar på kommentar

Ja idag har varit en bra tisdag! Hade skola som vanligt till två. Sedan hade jag träning (eller ja killara hade träning) i två timmar. När den var klar var jag kvar och väntade på Aaron, och sedan åkte jag hem med han. Nu har jag precis ätit middag och gjort klart mina läxor, så resten av kvällen ska jag bara ta det lugnt. 
 
Jag fick en kommentar idag med några frågor, så jag tänkte svara på dem i ett inlägg då det kanske är fler som undrar! 
Hur långt tid tig det att komma in i språket? Var det svårt?
Jag skulle säga att det tar ungefär en till två veckor att komma in i engelskan. Jag har varit i Texas i ungefär två veckor och jag tycker att jag har kommit in bra i språket. Dock vill jag fortfarande säga vissa ord på svenska haha, men det blir definitivt bättre och bättre. 
För mig personligen så har det inte varit svårt allt att komma in i engelskan. Jag älskar att prata engelska, och älskar när andra pratar engelska. Jag tyckte det var mer jobbigt/utmattande att prata englska i början, då man liksom måste översätta allt i huvudet. Men nu efter cirka två veckor går det som sagt mycket lättare!
 
Är det svårt i skolan?
Både ja och nej. Det beror helt på vilka ämnen du tar. Bland mina ämnen har jag två som jag tycker är jättesvåra, englska och aquatics (vatten fysik). Men som sagt, det beror helt på vilka ämen du tar. Min amerikanska organisation kräver att jag tar matte, engelska, fysik/kemi och amerikansk historia så det är därför jag tar dem. Om din organisation inte kräver några ämnen (de brukar dock kräva iallafall engelska och amerikansk historia), så kan du välja helt fritt och ta ämnen som du tycker är lätta! Men såklart gör engelskan alla ämnen lite svårare, iallafall för mig. 
 
Är det mycket redovisningar för klassen?
Jag har gått i skolan i en vecka och jag har hittils bara fått stått och pratat inför klassen en gång. Men såklart som hemma i Sverige, har även amerikanska skolor muntliga redovisningar så jag antar att det kommer fler framöver. 
 
Vad har du för betyg i eng? Jag går i 8an nu och skulle vilja åka när år 2015 men jag är jätte dålig på engelska är rädd att jag inte ska förstå jag D i eng vad tror du? Hur bör jag öva på min eng så jag är väl förberedd?
Jag hade A i engelska när jag gick ut ettan på gymnasiet i sommras. Du vill alltså åka mellan åttan och nian om jag förstår det rätt? Nu har jag absolut ingen aning om hur du är som person, jag kan bara utgå från mig själv och jag kan säga att jag absolut inte var mogen nog att åka som utbytesstudent när jag gick ut åttan. Jag åkte när jag gick ut ettan på gymnasiet och jag tycker att det hittils har varit ett väldigt bra val. De flesta som åker som utbytesstudent åker någon gång mellan nian och tvåan på gymnasiet. Tänk på att du faktiskt lägger ner en hel del pengar på detta år, och att du vill ha ett så bra år som möjligt. Om du åker innan du är redo kanske det inte alls blir som du har tänkt dig, och det kanske till och med slutar med att du åker hem innan året är slut. Jag skulle absolut rekomendera att åka antingen efter ettan på gymnasiet eller efter tvåan på gymnasiet, men återigen jag utgår bara från mig själv! 
När det gäller engelskan har du absolut ignenting att oroa dig för. Såklart underlättar det om man har bra baskunskaper innan man åker, men det ända som krävs är egentligen ett E i betyg. Du kommer lära dig så sjukt mycket engelska under ditt år, och amerikanare är väldigt vänliga och förtående när det gäller språket. Dessutom säger alla här att accenter är attraktivt, så en svensk accent är bara bra haha. 
Om du vill öva på din engelska tycker jag att kolla på engelska filmer och att läsa engelska böcker är bra tips. Men engelskan som man lär sig i skolan ger en väldigt väldigt bra grund att stå på! 
 
Hoppas att detta iallfall hjälpte lite, och om ni undrar någonting är det bara att fråga! Jag gillar kommentarer :) 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback